< Kent Rosen på besök i Nässjö
Han planerade, sågade, limmade och skruvade. Resultatet blev en omfattaden elnätsmodell med tydliga kännetecken från Växjö. En transformator heter Forsmarks kraftverk, en annan har namnet från en lokal kraftstation. Kabelkanalen som döljer installationen har blivit storgatan i Växjö och övningsfastigheterna har namn på kända kvarter i staden.
"Målet är att eleverna skall relatera till verkligheten" säger Kent. "För en 16-åring är el två hål i väggen. Att visa dem eldistribution på en bild är en sak, men att visa det som det ser ut i verkligheten är något annat, det är lättare att förstå. När eleverna ser en bild säger de "aha". När de ser det här säger de "aha" snabbare och de förstår varför de behöver kunna ellära."
"när de ser det här säger de aha snabbare och förstår varför de behöver kunna ellära"
Flera kurser
Lärarna använder anläggningen från starten i åk 1 tills de slutar i åk 3. På elprogrammet återkommer man till den i flera kurser. Elektromekanik, Praktisk Ellära, Elkraftteknik, Elinstallation och även motorstyrning.
"Anläggningen spar tid åt oss, eleverna får ett sammanhang för alla sina nya kunskaper" säger Kent.
"De förstår lättare och det ger oss möjligheter som vi inte haft. Om en elev frågar vad en sugtransformator är
kopplar vi upp och visar praktiskt."
Vår kommentar blir: Ett bra läromedel är flexibelt. Det är roligt att se att initiativ och ideér från ett lärarlag på en skola kan inspirera lärare på en annan skola att förbättra sin egen undervisning. Att de kan göra det så att det passar sitt eget lärarlags och sina egna elevers förutsättningar är mycket positivt.